Styczeń 2016

11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Kultura » Gminny Ośrodek Kultury » Folklor » Zespoły Regionalne » Regionalny Zespół ''Istebna'' z Istebnej
Gorące lato Zespołu Regionalnego ''Istebna''

Poniższy materiał przygotował Tadeusz Papierzyński - Kierownik Zespołu "Istebna"

Niezwykle pracowicie spędził wakacje nasz Zespół „Istebna”.

Już w następny dzień po zakończeniu roku szkolnego pojechaliśmy na trzy dni do Dobrodzienia na Opolszczyźnie na XII Ogólnopolskie Spotkania Zespołów Artystycznych Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Niesamowicie gościnna miejscowość i przyjaźni ludzie, gdzie oprócz nas wystąpiły m.in. folkowe zespoły Kapela ze Wsi Warszawa czy Tam Tam Project. Pozostawiło to w nas cieple wspomnienia.

Tydzień później kolejny wyjazd – tym razem do Czech, do miejscowości Stitna nad Vlari, gdzie przez dwa dni odbywały się „Popovske Slavnosti”, a zespół, oprócz występów, uświetnił również plenerową mszę odpustową.

Początek lipca to głównie przygotowania i obsługa gastronomiczna Dni Istebnej, więc zespół skupiał się tylko na tym.

Następnie daliśmy występ podczas imprezy Beskidzkiej 5 w Istebnej, by tydzień później wyjechać wraz z Panią Wójt, przedstawicielami Rady Gminy, Urzędu Gminy i dyrektorami szkół do Iławy. Tam mieliśmy okazję nie tylko promować naszą gminę, ale i brać udział w koncertach Festiwalu ”Nad Jeziorakiem” w Siemianach, gdzie oprócz nas występowali też Ryszard Rynkowski, Andrzej Sikorowski, Artur Andrus, Kabaret Dno czy Kabaret Młodych Panów. Zespół tańczył też na „Dniach Zalewa” oraz „Jarmarku Sztuki Ludowej" w amfiteatrze w Iławie.

Po powrocie z Iławy nadszedł gorący okres przygotowań do 45 Tygodnia Kultury Beskidzkiej, gdzie zespół występował aż 6 razy. Najważniejszym punktem TKB był dla nas Festiwal Folkloru Górali Polskich w Żywcu, gdzie zdobyliśmy wyróżnienie, a Janusz Macoszek pierwsze miejsce w kategorii multiinstrumentalistów, zaś zespołowa kapela „Gajdosze” trzecie miejsce w kategorii kapel. Dzień przed rozpoczęciem TKB w Wiśle odbył się Uroczysty Koncert z okazji jubileuszu TKB, gdzie „Istebna” była jednym z tych zespołów, które występowały również 45 lat temu. W sobotę tradycyjnie zespół otwierał Festyn Istebniański, a tydzień później dwa występy – najpierw w Jabłonkowie na „Gorolskim Święcie”, a później wieczorny koncert w Wiśle. Niedziela kończąca TKB, to dla nas udział w „Wawrzyńcowych Jarmarkach”, a więc Dniach Rajczy.

Już trzy dni później kolejny wyjazd. Na zaproszenie Zespołu Pieśni i Tańca „Żeńcy Wielkopolscy” pojechaliśmy do Śmigla – miejscowości położonej ok. 50 km poniżej Poznania. Tam spędziliśmy 5 dni na zwiedzaniu Wielkopolski i występach w okolicznych miejscowościach w ramach II Międzynarodowych Spotkań Folklorystycznych „Pociągiem do Folkloru”. Przez pierwsze trzy dni plany plenerowych występów pokrzyżowała kapryśna pogoda, więc był czas na wspólną zabawę i bliższą integrację z zespołami ze Słowacji czy Serbii, a także gospodarzami festiwalu. Z niektórymi tak się zżyliśmy, że ciężko było w niedzielny wieczór się rozstać. A czekała nas przecież jeszcze wspólna droga z zespołem słowackim, jako że do Śmigla pojechaliśmy jednym autokarem.

Wakacje zakończyliśmy wspólnym ogniskiem oraz dwoma kolejnymi występami. Najpierw 30 sierpnia w sąsiednim Bukowcu, a dzień później na rynku w Ustroniu w ramach imprezy „Otwarte Ogrody”. Występ w Ustroniu był już 50 występem „Istebnej” od początku roku!

Latem powstało również Stowarzyszenie Społeczno - Kulturalne „Istebna”, które zajmuje się prowadzeniem i organizacją działań zespołu. Zapraszamy wszystkich chętnych do współpracy, zarówno w strukturach stowarzyszenia jak i samym zespole.